Doporučení a úvaha k adaptaci žáků po návratu z online výuky

05.05.2021 15:45

Doporučení a úvaha k adaptaci žáků po návratu z online výuky

 

Během měsíce dubna začal návrat žáků do škol po několikaměsíčním období distanční výuky. Navíc se nejednalo pouze o období jiného způsobu vzdělávání, ale také o období, kdy celá země procházela krizí, jež se dotýkala různých skupin lidí různým způsobem. A zejména míra dopadu mohla být v mnoha případech velmi různá, někomu mohla situace dokonce vyhovovat.

 

Tip: Uvažujete o tom, v jaké situaci vaši konkrétní žáci byli? Trpěli situací? Jak? Trpěl někdo z jejich blízkých? Nebo jim naopak situace vyhovovala?  

 

Během doby distanční výuky byli pravděpodobně žáci mnoha způsoby omezení. Ve svobodě pohybu, v možnosti navozovat kontakt, v aktivitách, ale také se mohla měnit rodinná situace. Žáci také pravděpodobně přišli o jednu či více oblastí, které jim jsou oporou a zdrojem dočerpání energie. Nebo podstatně souvisejí s jejich copingovými strategiemi. Významný vliv na psychický stav pravděpodobně měly tyto oblasti, nad kterými můžeme uvažovat:

Kde se žák nacházel? Bylo to doma ve svém vlastním pokoji? V pokoji s jedním, či více sourozenci? Musel sdílet velmi malý prostor s více členy rodiny? Byl převážně u osoby, u které běžně tolik času netráví, například u prarodičů? Změnil se jeho rytmus ve střídavé péči, jsou-li rodiče rozvedení? Bydlel po tu dobu na jiném místě, kde se běžně tak často, nebo vůbec nevyskytoval? Jistě se najdou i další otázky, které se mohou ukazovat jako podstatné, toto je výběr pouze některých podstatných.

 

Tip: V souvislosti s návratem do prezenční výuky je nutné počítat s tím, že mnoho žáků se nevrací pouze zpět do školy, ale také se může měnit prostředí, do kterého se tím vrací, a lidé kteří kolem něj nyní budou. Adaptace na jiné domácí prostředí a denní rytmus může nějakou dobu trvat.

 

Někteří žáci během pandemie mohli být vystaveni různým traumatizujícím situacím souvisejících s pandemií: těžký průběh onemocnění blízké osoby, úmrtí v rodině, stigmatizace v souvislosti s nákazou, změna ekonomické situace v rodině (například kvůli změně příjmů rodiny), změna vztahů v rodině, domácí násilí (případně syndrom CAN).

 

Tip: Buďte vnímaví na projevy žáků, v případě podezření se poraďte s pracovníky poradenského pracoviště školy, nebo s pracovníky PPP.

Tip: Buďte připraveni na to, že dítě bude o takových tématech přímo, nebo nepřímo hovořit. Zkuste si připravit, jak byste reagovali na situace, které dokážete předvídat, například na to, že se od dítěte během výuky dozvíte o tom, že mu zemřela blízká osoba. Případně se o vhodné reakci poraďte s odborníky ve vaší škole.

 

Je vhodné, aby škola měla jednotný přístup ke strategii adaptace, který je podporován vedením školy. Její samotná realizace může být vytvářena na míru každé třídě.

 

Pokud odhlédneme od individuálních situací a případů žáků, doporučujeme po návratu dětí vyčlenit nějaký čas na adaptaci. Adaptace by ve třídě, kde neevidujeme žádné další potíže (školní šikana, narušené vztahy mezi spolužáky apod.) měla proběhnou tak, aby obsáhla tři časové roviny. Minulost, přítomnost, budoucnost. Dle této směrnice můžeme navrhnout aktivity a tato směrnice nám pomůže je vybrat. Lze využít různé aktivity, nebo si s dětmi prostě v kruhu povídat. Tento způsob není jediný správný, ale uvádíme ho pro inspiraci.

 

Minulost

Zařaďte nějakou aktivitu, která dětem umožní sdílet, co zažily v minulosti (dny-týdny), odkud a kam se vrátily, jaká pro ně distanční výuka byla, co se během distanční výuky naučily. Snažte se dětem pomoct vzít si z té doby něco pozitivního, nebo konstruktivního, ale nevyhýbejte se sdílení věcí, které mohou být nepříjemné. Pokud je to možné, najděte něco, za co můžete děti ocenit! Shrňte, co se děti mohly naučit a k čemu jim taková zkušenost může v budoucím životě pomoci.

Přítomnost

Dopřejte dětem nějaký společný zážitek, hru, aktivitu. Lze namalovat společný obraz, zahrát si něco zábavného, může se jednat o jednoduchou hru, kterou mají děti rády. Sdělte si, jak se dnes máte a nezapomeňte na reflexi oné hry, aby děti měly možnost vyslovit, jaké pro ně je být zase spolu. Reakce dětí se mohou lišit, a ne každé dítě se zpět do školy těšilo, respektujte to a nehodnoťte! Připomeňte dětem pravidla třídy, zopakujte si je a pokud cítíte, že je to potřeba aktualizujte je.

Budoucnost

Komunikujte s dětmi, jak bude probíhat další fungovaní školy a třídy, co je čeká. Nedávejte dětem falešné naděje. Buďte přiměřeně upřímní, ale optimističtí. Je vhodné, aby se žákům zopakovalo, kam a jak se mohou obracet o pomoc. Doporučujeme, aby třídy alespoň krátce navštívil někdo z poradenského pracoviště školy (školní psycholog/psycholožka, metodik /metodička prevence, výchovný poradce/poradkyně, případně jiní pracovníci dle potřeb školy). I krátké pozdravení žáků na začátku hodiny může zvýšit šanci, že si dítě o pomoc řekne. Nepřeceňujte informační nástěnky, kontakt je vždy lepší!

 

Závěr

Po postupném návratu zbývají do konce školního roku dva měsíce. Nebuďte na sebe ani na děti zbytečně nároční. Dva měsíce školní rok nenahradí. Důležité je, aby si děti znovu zvykly na školní rytmus a měly možnost reflektovat a případně se učit z toho, jak zvláštní tento školní rok byl. Mějte radost z malých úspěchů u sebe a i u vašich žáků. Za tým preventistů PPP-5 Vám a Vašim dětem přejeme příjemný návrat do škol! Nezapomeňte myslet na sebe a na své psychické zdraví!

Zpracoval: Ondřej Mýtina

 

Příloha – užitečné související odkazy:

Metodika k návratů dětí do škol:

https://cosiv.cz/cs/2020/05/13/az-se-sejdeme-ve-skole/

Další informace:

https://www.edu.cz/methodology/pedagogicka-doporuceni-k-navratu-zaku-do-skol/

Materiál k návratu dětí do škol od PPP-Plzeň:

https://pepor-plzen.cz/primarni-prevence/navrat-deti-do-skol

Materiál k návratu dětí do škol od organizace Nevypusť duši:

https://nevypustdusi.cz/2020/08/30/jak-podporit-zaky-pri-navratu-do-skoly-po-covid-19-tipy-pro-ucitele/

Různé materiály, návrhy aktivit k návratu dětí do škol a pro podporu duševní zdraví a wellbeingu:

https://www.podporainkluze.cz/metody-a-postupy/