Netolismus

 

Text pro rodiče: Netolismus

Netolismus je odborný termín pro tzv. nelátkovou závislost na „internetu“. Mohli bychom také říct, že se jedná o závislost na:

  1. Hraní her.
  2. Závislost na komunikačním procesu.
  3. Závislost na sledování pornografického obsahu na internetu.           

Případně může jít o kombinace, nebo jiné další aktivity či procesy, na kterých se jedinec stává závislý a souvisejí s užíváním internetu a obsahu, který se dá na internetu získat. Například sledování videí na sociálních sítích. Obecně lze říct, že závislost na internetu nebo počítači či telefonu je vázána na konkrétní proces, nebo návyk chování. Závislost bývá spojena s konkrétní hrou, aplikací, sociální sítí apod. Větší riziko je u her, aplikací, kde dochází k obousměrné komunikaci.

Protože počítače a internet dnes neodmyslitelně patří k našemu životu a jsou nutné pro práci, orientaci ve světě a často i studium, může být těžší rozlišit, kdy se jedná o závislost patologickou a kdy o závislost objektivní, danou prostředím, ve kterém dnes žijeme.  

Současná situace, tedy pandemie nemoci COVID-19 tento problém ještě umocňuje. Žáci se mnoho měsíců vzdělávali distančně, zpravidla prostřednictvím internetového spojení. Omezeny byly ale také možnosti dětí komunikovat s vrstevníky, významně se změnily způsoby, jak se mohou děti a mladí lidé setkávat a komunikovat spolu. Online spojení, nebo spojení přes internet (zpravidla přes různé sociální sítě jako jsou Facebook, Twitter, Whats Up apod.) se na dlouho dobu stalo nejpraktičtějším a nejdostupnějším způsobem, jak být v kontaktu. Dále byla, a do značné míry stále je, omezena celá řada možností, jak mohou děti a mladí lidé trávit volný čas. A jakým zájmům se mohou věnovat. A v neposlední řadě je nutné přičíst zvýšené riziko ohrožení psychické pohody a zdraví vlivem souvisejících jevů, které pandemie a systém omezení přinesl a nadále přináší. Děti a jejich rodiny se během této doby mohly dostat do celé řady krizových situací, nebo situací, které mohou být rizikové při rozvoji psychické krize, nebo psychického onemocnění, či dlouhodobé psychické nepohody.

V souvislosti s netolismem se setkáváme s tím, že děti, které byly již dříve ohroženy, ztratily mnoho vnějších protektivních faktorů. Například smysluplně trávený volný čas, pravidelný denní rytmus, vnější motivaci podpořenou fyzickým kontaktem v prezenční výuce aj.

Předpokládáme, že počet dětí, které začnou, nebo začaly mít potíže s netolismem a souvisejícími jevy, významně neporoste. Naopak očekáváme, že děti, které před pandemií ohroženy nebyly, budou po skončení zásadních omezení schopny vrátit se k původním zájmům a dennímu rytmu. Nicméně faktem je, že adiktologické ambulance zaznamenávají a reportují zvýšený počet dětí, které se s nelátkovými závislostmi, tedy i s netolismem, potýkají.

 

Jak mohu poznat, že má mé dítě problém s netolismem

Příznaky netolismu se dělí na šest oblastí, které se musí dotyčného týkat:

Význačnost

Internet, hra, sociální síť má pro jedince velký význam. Začne mít vliv na jedincovo myšlení, cítění a chování.

Změny nálady

Jedinec prožívá příjemné pocity během aktivit, které na internetu dělá. A aktivity mohou být vnímány a využívány jako vyrovnávací strategie za účelem uklidnění se.

Tolerance

Jedinec má potřebu trávit u činnosti na internetu čím dál více času.

Odvykací příznaky

Pokud jedinec nemůže být na internetu a provozovat kýžené aktivity, prožívá nepříjemné pocity, nejčastěji vztek, nebo smutek.

Konflikt

Užívání internetu a aktivit na něm způsobuje v životě jedince konflikty, jak mezilidské, tak vnitřní.

Relaps

Jedinec má tendence opakovat chování a opakovaně používat internet způsobem, který mu v minulosti působil potíže a o kterém třeba již nyní ví, že mu chce znovu vyhnout.

Převzato z (Šmahel, David, 2003)

 

Netolismus v kontextu doby

V současné době lze očekávat, že děti budou trávit více času na internetu, u chlapců bývá častější on-line hraní počítačových her, nebo her na telefonu, u dívek to je spíše sledování sociálních sítí. Jak chlapci, tak dívky sledují on-line videa, případně streamy. Současná situace velmi nahrává tomu, aby děti realizovaly, či přesunuly realizaci vztahů s vrstevníky, či prostě jinými lidmi do online prostředí. A s tím je potřeba počítat. Důležité ovšem zůstává jedno z preventivních doporučení: Je potřeba s dítětem hovořit o tom, co na internetu, počítači, nebo telefonu, či tabletu dělá a proč. Viz preventivní doporučení níže.

Preventivní doporučení pro rodiče

Zajímejte se o to, co dítě na internetu dělá. Vyvarujte se ukvapeným závěrům, nechte dítě, ať vám samo vypráví o tom, proč má tu či onu hru rádo, nebo proč se mu líbí jaké video, nebo youtuber. Snažte se být opatrní v kritice toho, co má Vaše dítě rádo, pokud se nejedná o vyloženě škodlivý obsah, nehodnoťte. Vaše dítě také nemusí bavit knihy, nebo televizní seriály, které se líbí vám. Snažte se dítěti porozumět a hledejte důvody, proč si ten, či onen obsah vybralo. Sami se obsahem, nebo prostředím, ve kterém se Vaše dítě pohybuje seznamte. Je dobré mít alespoň zevrubnou představu a vlastní zkušenost s aplikacemi, sociálními sítěmi, nebo hrami, které Vaše dítě používá. Klidně si s dítětem hru zahrajte, nebo se společně podívejte ne video, nebo fotky na sociální síti, které se Vašemu dítěti líbí. Ideálně s dítětem sdílejte, co se líbí v takovém prostředí Vám. Pro inspiraci uvádíme vhodné otázky, kterými se můžete inspirovat a při takovém rozhovoru je použít:

Proč se ti to líbí? V čem je to pro tebe zajímavé? Jak to funguje? Jak se pozná, že je někdo v té hře dobrý? Proč je ten youtuber slavný, nebo zajímavý? Narazil/a jsi dnes na internetu na něco zajímavého? Apod.

Naopak se vyvarujte předčasným soudům a hodnocením. Pokud rozhovor zahájíte větou: Nechápu, co se ti na tom tak líbí. Nebo Nechápu, proč u toho trávíš tolik času. Nebo Když já jsem byl ve tvém věku, běhali jsme po lese, nebo hráli fotbal. Tak zaručeně dítě odradíte a riskujete, že příště o takový rozhovor Vaše dítě nebude mít zájem, nebo mu bude takový rozhovor velmi nepříjemný.

Cílem takového rozhovoru není dítě hodnotit, ale zajímat se o něj a jeho zájmy. Hodnocení si může nechat na jindy, nebo k němu přistoupit v případě, máte důvod se o obávat o bezpečnost dítěte apod.

Nabídněte dítěti jiné aktivity. Nestačí ovšem dítě poslat ven z domu, či bytu. Musíte si být jisti, že nabízíte něco, co o co má dítě zájem. Zaujmout dítě, nebo zjistit, co by ho bavilo nemusí být zpočátku snadný úkol a může to vyžadovat trpělivost a možná i řadu experimentů.

Jděte příkladem. Pokud Vaše dítě vidí, že sami trávíte na počítači, u televize, nebo u telefonu mnoho času, zvyšujete šanci, že Vás dítě bude napodobovat. Situace, kdy dítěti zakážete telefon a pak sami na procházce telefon opakovaně používáte, nebo se celý večere díváte na televizi značně zvyšuje šanci, že Váš apel na dítě bude méně efektivní.

Nepoužívejte tablet, telefon, televizi a počítač v situacích, kdy s dítětem nechcete trávit čas. Nebo se takové situace snažte minimalizovat. V dnešní době, pokud například máte home office může být těžké toto dodržovat.

Respektujte věkové hranice používání sociálních sítí, her a dalšího obsahu. Hranice nejsou stanoveny zcela náhodně. Děti si nemusí uvědomovat rizika spojená s jejich užíváním v nižším věku a také obsah, se kterým se děti mohou setkat, může být v různém věku různě rizikový. Ověřte si, zda dítě nevyužívá placený obsah, nebo hru. Mnoho aplikací a her obsahuje tzv. mikro transakce.

Učte dítě vzájemné důvěře tím, že mu sami budete důvěřovat. Absolutní zákazy nenaučí dítě seberegulaci a tím ho rovněž později vystavujete riziku závislosti, nebo jiné formy rizikového chování na internetu. Internet si můžete představit jako město po setmění. Pokud tam Vaše dítě nebudete pouštět, nikdy se nenaučí, jak se tam má chovat bezpečně. Nejlepší je ho tam zpočátku vodit ve Vašem doprovodu.

Dohodněte s dítětem, jak dlouho může na internetu, počítači, nebo telefonu být a za jakých podmínek. Myslete také na to, že děti mohou používat internet mimo váš domov, například na návštěvě u kamaráda apod.

Nic nenahradí čas, který dětem věnujete vy sami. A nikdo to za Vás neudělá. Nejlepší prevencí je společně strávený čas, nebo aktivita, kde se věnujete výhradně dítěti, nebo dětem.

 

Pokud máte ale pocit, že pomoc potřebujete, doporučujeme ohledně nelátkových závislostí, tedy i netolismu, kontaktovat adiktologickou ambulanci (viz kontakty níže). Adiktologické ambulance poskytují kromě samotné léčby také poradenství související s rizikovým chováním v souvislosti se závislostmi. Dále je možné získat více informací na níže uvedených webech.

 

https://www.netolismus.cz/

https://poradna.adiktologie.cz/article/zavislost-na-internetu/

https://www.prevcentrum.cz/informace-o-drogach/nelatkove-zavislosti/

 

Kontakty:

V případě, že máte pocit, že jste netolismem ohroženi, je vhodné poradit se s odborníky. Léčba netolismu probíhá zejména psychoterapií, případně farmakoterpaií a pro diagnostiku a zahájení léčby doporučujeme obrátit se na některou z adiktologických ambulancí. Níže uvádíme kontaktní údaje na adiktologické ambulance v okolí naší poradny a přilehlých regionech.

Sananim, z.ú.

https://www.sananim.cz/

poradenská linka: 602 666 415

Prev-centrum, z.ú.

https://www.prevcentrum.cz/

Adiktologická ambulance pro děti a dospívající: 242 498 334, 777 161 133, nzdm@prevcentrum.cz

Práce s rodinou a rodinná terapie: 233 355 459, 777 161 138, ambulance@prevcentrum.cz

Klinika adiktologie, všeobecná fakultní nemocnice v Praze

https://www.vfn.cz/pacienti/kliniky-ustavy/klinika-adiktologie/

příjem: 224 968 222

https://www.vfn.cz/pacienti/kliniky-ustavy/klinika-adiktologie/odborne-ambulance/#

Ambulance dětské a dorostové adiktologie (součástí segmentu ambulantních služeb Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN): 224 968 253, addambulance@vfn.cz

Centrum pro psychoterapii a rodinnou terapii: 224 968 238

 

Zpracoval: Ondřej Mýtina